Zimowa aura nie sprzyja naszym oczom. Nagłe zmiany temperatur, wiatr, mróz i ogrzewane pomieszczenia sprawiają, że wzrok ciągle narażony jest na niekorzystne warunki, które mogą wywoływać liczne podrażnienia. Dlatego w okresie zimowym należy szczególnie zadbać o właściwą pielęgnację, nie tylko skóry, ale również oczu. Nawilżaj oczy Aby narząd wzroku funkcjonował prawidłowo należy zadbać o odpowiedni poziom nawilżenia gałki ocznej. W okresie zimowym oczy narażone są na ciągłą zmianę temperatur oraz długotrwałe przebywanie w klimatyzowanych i ogrzewanych pomieszczeniach. Warto zaopatrzyć się więc w preparaty, które pomogą zwalczyć nam suchość oczu. Są to m.in. krople nawilżające tzw. sztuczne łzy, które możemy aplikować profilaktycznie. Ich rolą jest nawilżenie rogówki i spojówki oraz przyniesienie ulgi zmęczonym oczom. Ponadto posiadają właściwości bakteriobójcze i oczyszczające. Zima to również mróz i ostry wiatr, który dodatkowo podrażnia oczy, powodując pieczenie i swędzenie. Warto wówczas nabyć krople do piekących oczu, które wspomagają ich regenerację. Wietrz i nawilżaj pomieszczenia Pamiętajmy, że nasze oczy nie lubią suchego powietrza, dlatego ważne jest by codziennie wietrzyć pomieszczenia, w których przebywamy. Najlepszy efekt osiągniemy jeśli otworzymy szeroko okno, wówczas pomieszczenie szybko się wywietrzy, nie tracąc dużo ciepła. Ogrzewane pomieszczenia bardzo wysuszają powietrze, dlatego starajmy się je nawilżać. Na rynku dostępny jest szeroki wybór specjalnych nawilżaczy powietrza. Można również użyć domowych sposobów, takich jak mokry ręcznik na kaloryferze lub pojemnik z wodą. Noś okulary przeciwsłoneczne Zimą okulary ochronne powinny być używane przez cały czas, gdyż nasze oczy narażone są na szkodliwe działanie promieni słonecznych, które śnieg odbija aż w 85% ! Z tego powodu zimą, do oczu dostaje się więcej szkodliwego promieniowania niż latem. Światło odbite w postaci silnych promieni ultrafioletowych, może doprowadzić do oparzenia spojówki i rogówki nazywane ślepotą śnieżną. Pojawia się już po kilku godzinach od ekspozycji na słońcu, a objawia łzawieniem, światłowstrętem, zaburzeniami widzenia, ostrym bólem głowy i opuchniętymi powiekami. Pamiętajmy, że okulary powinniśmy nosić również w pochmurne dni, ponieważ promieniowanie słoneczne przenika przez chmury i również wtedy może być dla nas szkodliwe. Decydując się na okulary przeciwsłoneczne wybierajmy te zaopatrzone w filtry chroniące oczy przed promieniowaniem UV oraz polaryzację. Unikajmy natomiast niesprawdzonych okularów z drogerii, stoisk sklepowych czy targowiska. O kolejnych czynnikach, które należy wziąć pod uwagę przy doborze okularów przeciwsłonecznych pisaliśmy w "Zakup okularów przeciwsłonecznych". Zadbaj o właściwą dietę Właściwa dieta to podstawa prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Zwłaszcza zimą musimy o nią dbać, gdyż nasz organizm potrzebuje więcej witamin i minerałów. Głównym źródłem witamin są owoce i warzywa. Znajdziemy w nich takie witaminy jak A, C, E, B1, B2 oraz luteinę i antocyjany. Nie zapominajmy również o tłuszczach, które łagodzą objawy suchego oka. Występują w tłustych rybach oraz olejach. Warto również uwzględnić w swoim jadłospisie jaja, mięso, pieczywo pełnoziarniste oraz drób, gdyż zawierają cynk, który chroni nasze oczy przed działaniem czynników zewnętrznych.