Nasze oczy w ciągu dnia narażone są na wiele czynników, które obciążają wzrok. Wielogodzinna praca przy komputerze, jazda samochodem, czytanie, kurz i zanieczyszczenia powietrza powodują, że nasz wzrok jest przemęczony. Aby ulżyć oczom i zadbać o ich zdrową kondycję wystarczy wykonać codziennie kilka ćwiczeń, które wzmocnią nasz wzrok.

Przed przystąpieniem do ćwiczeń:

  • usiądź w wygodnej pozycji,
  • jeśli nosisz okulary korekcyjne lub soczewki, ściągnij je,
  • rozluźnij się, kilka głębszych oddechów oraz rozmasowanie mięśni karku sprawią, że gimnastyka oczu będzie efektywniejsza,
  • pamiętaj, że ćwiczenia przyniosą rezultat tylko wtedy, kiedy będziesz wykonywać je regularnie, w tym przypadku codziennie.

Ćwiczenia, które zrelaksują i wzmocnią mięśnie oka

  1. Zamknij oczy na kilkanaście sekund następnie otwórz, czynność powtórz kilkakrotnie.
  2. Zamrugaj min. 10 razy aż poczujesz, że oczy się nawilżą. W ten sposób pozbędziesz się również napięcia mięśni gałki ocznej.
  3. Bez poruszenia głową, przesuń wolno gałki oczne w prawą stronę. Powróć do patrzenia przed siebie. Następnie przesuń wzrok w lewo i wróć do poprzedniej pozycji. Czynność powtórz kilkakrotnie.
  4. Usiądź w pomieszczeniu, w którym będziesz mieć nad sobą sufit. Powoli przenieś wzrok w górę(nie poruszając głową). Powróć do patrzenia przed siebie. W następnej kolejności skieruj wzrok w dół oraz powróć do poprzedniej pozycji. Ćwiczenie wykonaj kilkakrotnie.
  5. Wyobraź sobie cyfrę osiem i wodź po niej wzrokiem. Pamiętaj aby nie poruszać głową.
  6. Spójrz przed siebie. Przesuwaj gałki oczne według ruchu wskazówek zegara, następnie powróć wykonując ruch w przeciwnym kierunku. Utrzymaj głowę w jednej pozycji.
  7. Ustaw palec lub długopis w odległości około 30 cm od oczu. Popatrz na niego przez chwilę, następnie przenieś wzrok na oddalony przedmiot.
  8. Zasłoń oczy wewnętrzną stroną dłoni tak aby palce znalazły się na wysokości czoła. Zwróć uwagę by nie uciskać gałek ocznych. Poczekaj aż zobaczysz całkowitą ciemność.
  9. Zakryj dłonią jedno oko. Wzrok drugiego oka kierujemy na palec lub długopis, który przesuwamy w prawo a następnie w lewo.
  10. Staraj się co jakiś czas popatrzeć na drzewo lub kwiatek. Kolor zielony działa relaksująco na oczy.
  11. Podczas pracy przy komputerze, oderwij na chwilę wzrok od monitora i popatrz w dal.
  12. Najwięcej napięć znajduje się w okolicach brwi warto więc, by rozgrzanymi dłońmi masować tą część twarzy.
Tych kilka prostych ćwiczeń możesz wykonać w domu lub w pracy podczas przerwy. Poświęcając kilkanaście minut dziennie na gimnastykę oczu pozwolisz zachować ich zdrowie w przyszłości, by móc cieszyć się dobrym wzrokiem. Pamiętaj aby wykonać je dokładnie i regularnie, tylko wtedy przyniosą oczekiwane efekty.